Mijn werk is in te delen in projecten waarbij ‘zelfbeeld’ centraal staat en projecten die gaan over  ‘de wereld om mij heen’. Daarnaast maak ik beelden in opdracht en maak ik, los van de projecten die langer lopen, ook tekeningen, schilderijen en beelden. Deze zijn te zien in de galerie.

zelfbeeld

Tijdens de vakopleiding aan de Academie Haarlem Leiden, raakte ik geïnteresseerd in de geschiedenis en afbeeldingen van volumineuze vrouwen. De plastische vormen vond ik interessant om te schilderen. Van daaruit ben ik mijn eerste onderzoeken gestart naar de esthetiek van het lichaam. Wat betekent schoonheid voor mij en is schoonheid tijdsgebonden? De onderzoeken confronteerden mij met mijn negatieve zelfbeeld en ik ontdekte dat ik daarin niet alleen stond. Mijn eerste installatie de Paskamer gaat over het kijken naar jezelf, en welke emoties daarbij loskomen. Sindsdien is zelfbeeld een belangrijk thema in mijn werk.

Het huidige schoonheidsideaal en de impact van social media heeft een grote impact op hoe men zichzelf toont en op hoe men zichzelf ziet. Na de Paskamer heb ik meerdere installaties gemaakt waarin het schoonheidsideaal en mijn zelfbeeld centraal staan. De installaties helpen de kijker inzicht te geven in hun gevoelens, wat het huidige schoonheidsideaal behelst en welke invloed die heeft op hun leven. Dat helpt de kijker de gevoelens te relativeren. De installaties maken veel gesprekken los. De inzichten die ik door de gesprekken krijg maken dat ik het thema nog verder kan uitdiepen.

 

de wereld om mij heen

Wat beweegt de mens? Op welke manier uiten wij ons? Hoe verhouden we ons tot elkaar? Deze vragen onderzoek ik in mijn beelden en installaties.

Mijn interesse gaat uit naar religie, geweld en oorlog. Vooral naar vrouwen in oorlogsgebieden en vrouwen die te maken hebben met geweld, onrecht en onveiligheid. De vrouwen zijn supersterk. Hoe gaan ze om met de problemen die ontstaan door geweld, oorlog of natuurrampen? Ze moeten overleven en voor de kinderen zorgen. Hun natuurlijke taak is te beschermen ze beschermen. Hoe een vrouw zich staande houdt, waar ook ter wereld, volg ik op de voet via de verschillende mediakanalen.

De sterke kracht van vrouwen verbeeld ik in de installatie “de Onbekende Heldin’. Een installatie met grote keramieke medailles, waarop de anonieme vrouwen uit de krant zijn geschilderd. Onderdeel van de installatie is de audio, waarin een gedicht in verschillende talen is te beluisteren.

In ‘een dagboek van een krant’ reageer ik met collages op politieke situaties.

materialen

Voor mijn werk zoek ik de materialen die ik vind passen bij het werk. Soms ben ik een periode aan het experimenteren om zo tot het beste materiaal gebruik te komen. De materialen die graag gebruik zijn: klei, ijzer, textiele materialen, glas en natuurproducten. Door een materiaal te kiezen dat contrasteert met de vorm zet ik vaak met mijn werk een denkproces op gang. Bijvoorbeeld door textiel te gebruiken voor verschillende wapenvormen. Door mensen gebruikte producten zie je ook vaak terug in mijn werk, zoals schoenen, handschoenen en kleding.